από τον Δημήτρη Μπεκιάρη

Οι αδελφοί «Εθνικοί Εργολάβοι» παλεύουν να κρύψουν την αλήθεια για την καταιγίδα που θα σαρώσει τον (ήδη υποβαθμισμένο) «ΕΛΛΑΚΤΩΡ» - Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι

ΑΚΤΩΡ

ΑΚΤΩΡ

Ίσως καταλάβει και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, τι παιχνίδια παίζονται στις πλάτες του, αλλά κυρίως στις πλάτες των Ελλήνων φορολογούμενων
Τετάρτη, 13 Μάιος 2020

Δεν έχουν περάσει πολλές ημέρες από την αποκάλυψή μας ότι ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΡΩΡ σύντομα θα βρεθεί στο στόχαστρο της κυβέρνησης εξαιτίας της αλόγιστης σπατάλης στην Αττική Οδό, η οποία αντί να έχει επιστρέψει στο ελληνικό δημόσιο έχει γίνει όχημα όχι μόνο για την εκπλήρωση των προσωπικών φιλοδοξιών των λεγόμενων «Εθνικών Εργολάβων», των αδελφών Καλλιτσάντση, αλλά και για την ωραιοποίηση της τραγικής κατάστασης του ομίλου τους. 

Στο πρόσφατο Conference Call ο Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, προσπάθησε να προϊδεάσει για το… επερχόμενο δήθεν success story. Οι αριθμοί, όμως, είναι αμείλικτοι και δείχνουν ότι για τον όμιλο «ΕΛΛΑΚΤΩΡ» πλησιάζει η «τέλεια καταιγίδα», η οποία είναι έτοιμη να σαρώσει τα πάντα. 

Όσο για τις προβλέψεις του Αναστάσιου Καλλιτσάντση συνιστούν παράδοξο χωρίς προηγούμενο, καθώς οι φήμες που οργίαζαν τους προηγούμενους μήνες και κυρίως τον Μάρτιο, για τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα του ομίλου, την ώρα που η μετοχή έκανε… μακροβούτια, σήμερα επιβεβαιώνονται. 

Μετά ήρθε ο κορωνοϊός και το ρεπορτάζ αναφέρει πως η πανδημία έχει τροποποιήσει την στρατηγική του ομίλου. Ωστόσο ο Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, πριν από μερικές ημέρες δήλωνε ότι το 2020 θα είναι καλύτερο από το 2019. Δεν γνωρίζουμε αν είχε στο μυαλό του τη «χρυσή κότα» που λέγεται «Αττική Οδός», όμως, το ταμειακό πρόβλημα του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ είναι τεράστιο και γίνεται ακόμη μεγαλύτερο εξαιτίας των λειτουργικών ζημιών του κλάδου των κατασκευών, αλλά και από το αυξημένο κόστος δανεισμού και τις εγγυητικές επιστολές, η επίδραση των οποίων περιορίζει δραματικά τα περιθώρια κερδοφορίας. 

Και μέσα σε όλα αυτά ο Άκτωρας έρχεται και προσφέρει έκπτωση της τάξης του 65,7% για τη συντήρηση του αυτοκινητόδρομου της ΕΓΝΑΤΙΑΣ. Μοιραία προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα. Πως συνάδει η έκπτωση με τις δήθεν θετικές προοπτικές για τον όμιλο; Τι γνωρίζει η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ; Τι γνωρίζει η κυβέρνηση; Διότι είτε στην ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ κάποιοι δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους, οπότε είναι επιβεβλημένη η παρέμβαση του εισαγγελέα, είτε ο Άκτωρας προσδοκά κάτι από την κυβέρνηση. Και θα πρέπει τελικά ο αρμόδιος υπουργός να επιβεβαιώσει αν όντως η κυβέρνηση κάνει τα χατίρια στους αδελφούς Εθνικούς Εργολάβους, ώστε να διασωθούν. Θα πρέπει ο αρμόδιος υπουργός να ξεδιαλύνει ότι εδώ δεν υπάρχει σκάνδαλο που προκύπτει από πιθανές παρασκηνιακές συνεννοήσεις.

Αλλά ας γίνουμε πιο συγκεκριμένοι: 

- Τα έσοδα του ομίλου το 2019, σε σχέση με το 2018 μειώθηκαν δραματικά.  Το 2019, ο όμιλος εμφάνισε έσοδα 1,273 δισ έναντι 1,853 δις το 2018, με τη μείωση να αγγίζει το 31,4%. Πρόκειται για μείωση που προήλθε κυρίως από τον κλάδο κατασκευής όπου τα έσοδα μειώθηκαν κατά 40,2%, και διαμορφώθηκαν σε 875,2 εκατ. ευρώ έναντι 1,463 δις το 2018.

- Το EBITDA του Ομίλου διαμορφώθηκε για τη χρήση 2019 σε 80,6 εκατ. ευρώ έναντι 142,9 εκατ. ευρώ το 2018, παρουσιάζοντας μείωση κατά 43,6%.

- Οι ζημιές της ΑΚΤΩΡ σε συνάρτηση με την αυξημένη ανάγκη κεφαλαίου κίνησης ροκάνισαν κυριολεκτικά τα ταμειακά διαθέσιμα του ομίλου τα οποία από 479,4 εκατ. ευρώ την 1/1/2019 μειώθηκαν σε 298 εκατ. ευρώ στις 31/12/2019.

- Οι εκροές στον όμιλο από λειτουργικές δραστηριότητες ανήλθαν στα 114 εκατ. ευρώ.

- O συνολικός δανεισμός, από 1,38 δισ. το 2017 και 1,41 δισ. το 2018, ανέβηκε στο 1,49 δισ., ενώ ο καθαρός δανεισμός, αντίστοιχα, από 842 εκατ. ευρώ το 2017 και 910 εκατ. ευρώ το 2018, αυξήθηκε στο 1 δισ. εκατ. ευρώ το 2019.

Και ενώ συμβαίνουν όλα τα παραπάνω ο όμιλος για να αντιμετωπίσει τα σοβαρότατα προβλήματα περιορίζει τις δραστηριότητες σε Ελλάδα, Ρουμανία και Κατάρ, ενώ δρομολογεί την απεμπλοκή του από την Αυστραλία και αναζητεί νέα δάνεια.  

Τι δείχνουν όλα τα παραπάνω; 

Ότι ο πάλαι ποτέ κραταιός όμιλος υποβαθμίζεται με την σφραγίδα των αδελφών Καλλιτσάντση. Και τα χειρότερα δεν έχουν έλθει ακόμη καθώς όλες οι απόψεις των αναλυτών συγκλίνουν πως η κατάσταση στο μέλλον θα γίνει ακόμη χειρότερη και κυρίως μη αναστρέψιμη. Ο όμιλος «ΕΛΛΑΚΤΩΡ» δεν είναι υπερβολή να γράψουμε πως αποτελεί πυρηνική βόμβα έτοιμη να εκραγεί, με την έκρηξη να μην αφήσει τίποτα όρθιο.

Τι κάνουν, όμως, οι αδελφοί Εθνικοί Εργολάβοι; Προβάλλουν τη δυναμική που παρουσιάζει ο όμιλος στον τομέα των Παραχωρήσεων, την οποία συνδυάζοντας με την ανάπτυξη στον τομέα των ΑΠΕ και τις ελπίδες για υποχώρηση της πανδημίας του κορωνοϊού, παρουσιάζουν ως αφετηρία για την ανάκαμψη. 

Η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική από εκείνη που θέλει να παρουσιάσει ο όμιλος, με τους αδελφούς Καλλιτσάντση να φιλοδοξούν να διαδραματίσουν εκ νέου το ρόλο των «Εθνικών Εργολάβων», σαν να μην πέρασε μία ημέρα... πανδημίας. Αυτή τη φορά, όμως, χρησιμοποιούν ανορθόδοξους τρόπους, και ως οχήματα κάποιες πολιτικές γνωριμίες, ενώ στην κυβέρνηση τους έχουν πάρει χαμπάρι. 

Αλλά δεν είναι μόνο όλα τα παραπάνω. Ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ αξιώνει υψηλότατες αποζημιώσεις, μέσα στην οικονομική κρίση που δημιουργεί η κρίση του κορωνοϊού για έργα «φαντάσματα» (Βλέπε Μετρό Θεσσαλονίκης, υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης). 

Για τις αποζημιώσεις που θα επιβαρύνουν τον ελληνικό λαό, ενώ η χώρα βρίσκεται στον προθάλαμο τρομακτικής ύφεσης, και για τους πολιτικούς – φίλους των αδελφών Καλλιτσάντση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα γράψουμε περισσότερα προσεχώς. Ίσως καταλάβει και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, τι παιχνίδια παίζονται στις πλάτες του, αλλά κυρίως στις πλάτες των Ελλήνων φορολογούμενων. 

Το ρεπορτάζ συνεχίζεται…

 

Συνεχίζοντας την περιήγηση στο Periodista.gr, αποδέχεστε τη χρήση Cookies Αποδοχή