από τον Δημήτρη Μπεκιάρη

Xρήστος Σπίρτζης: Η κοινοπραξία Fraport δεν έχει δώσει καλά δείγματα γραφής

Ο Χρήστος Σπίρτζης

Ο Χρήστος Σπίρτζης

Τρίτη, 12 Σεπτέμβριος 2017 22:14

«Η κοινοπραξία Fraport, που ανέλαβε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, μέχρι στιγμής δεν έχει δώσει καλά δείγματα γραφής, δεν έχει λειτουργήσει καλύτερα τα αεροδρόμια από ό,τι τα λειτουργούσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης, στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 fm», σχολιάζοντας δημοσιεύματα, που αναφέρονται σε τριβές στις σχέσεις της γερμανικής εταιρείας με το ελληνικό δημόσιο, με επίμαχο ζήτημα τα έργα αναβάθμισης στους διαδρόμους απο-προσγειώσεων του αεροδρομίου "Μακεδονία". 

«Η Fraport δεν έχει προχωρήσει στις επενδύσεις που όφειλε να προχωρήσει, ενώ έχουμε προβλήματα ακόμη και με την καθαριότητα στις τουαλέτες, που είναι σε πολλά αεροδρόμια χειρότερη, από αυτά που βλέπαμε και υπήρχαν στο παρελθόν», είπε ο κ.Σπίρτζης, καλώντας τη γερμανική εταιρεία «να καταλάβει ότι είναι μια εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων, δεν είναι μια εταιρεία που θα πει στη χώρα τι έργα να κάνει και ποια δεν θα κάνει» και «να αφήσει τις διάφορες παρατηρήσεις για το πώς και τα ποια έργα θα γίνουν, καθώς τα έργα αυτά είναι στη σύμβαση και είναι υποχρέωση του ελληνικού Δημοσίου, είναι συγχρημαδοτούμενα έργα και έχουν εγκριθεί και οι μελέτες και τα χρονοδιαγράμματα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους φορείς, που τα επιβλέπουν». 

Ο υπουργός διευκρίνισε πως, αν υπάρχει κάποιο άλλο αίτημα από την πλευρά της εταιρείας, «υπάρχει η διαδικασία μέσα στη σύμβασή τους για επίλυση των διαφορών». «Πριν λίγους μήνες η Fraport ήταν εκείνη που παρακαλούσε να μην συνεχιστούν τα έργα και να πάνε λίγο πίσω, για να μπορέσει να λειτουργήσει τους τουριστικούς μήνες το αεροδρόμιο. Τι άλλαξε; Γιατί δεν είπε πριν λίγους μήνες να ακυρωθεί και να μη συνεχιστεί το έργο;», διερωτήθηκε και εξήγησε: «Όταν έδωσε την προσφορά της, ή όταν ήταν να γίνει η σύμβαση για την παραχώρηση των αεροδρομίων, δεν έκανε καμία παρατήρηση για το έργο, όταν είχε όλα τα στοιχεία στη διάθεσή της και στα χέρια της, όταν είχε πρόσβαση στα αεροδρόμια, όταν έκανε όποια μέτρηση ήθελε, όταν μπορούσε να πάρει όποιες μελέτες ήθελε...».

Ο κ. Σπίρτζης παρατήρησε, εξάλλου, πως «αξίζει τον κόπο να δούμε ποιοι επηρεάζονται -να το πω ευγενικά- από την κάθε φορά λειτουργία και φιλολογία της Fraport και βγαίνουν ως νομικοί και εμπορικοί αντιπρόσωποί τους». «Φαντάζομαι να το σταματήσουν, γιατί μετά θα αρχίσουμε να λέμε και τα ονόματα, ποιοι σε κάθε φάση, για κάθε αίτημα που έχει μία εταιρεία, η οποία έχει σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο, βγαίνουν και διαφημίζουν και τεκμηριώνουν τα αιτήματα συγκεκριμένων εταιρειών», σημείωσε.  

"Η ΝΔ πρέπει επιτέλους να απαντήσει για τον ΟΑΣΘ"

Με αφορμή, εξάλλου, την προγραμματισμένη για αύριο κοινή συνέντευξη Τύπου με τις διοικήσεις της Αττικό Μετρό και του ΟΑΣΘ, ο κ. Σπίρτζη είπε: «Ο στόχος είναι να παρουσιάσουμε στην πόλη ποιος είναι  ο σχεδιασμός  που έχουμε για το άμεσο μέλλον. Τι θα γίνει στη Θεσσαλονίκη σε 1,5 χρόνο από τώρα, όταν αρχίσει να λειτουργεί το μετρό, η βασική γραμμή και η επέκταση στη συνέχεια προς Καλαμαριά, ποια είναι η πορεία εξέλιξης του έργου για τις επεκτάσεις στις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης και ποια θα είναι η συνεργασία των δύο μέσων αστικής μεταφοράς, του μετρό και των λεωφορείων της πόλης, για να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε καλύτερα πολίτες».

Σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό εξυγίανσης του ΟΑΣΘ διευκρίνισε  ότι «όταν ανέλαβε η νέα διοίκηση κυκλοφορούσαν μόλις 240 λεωφορεία, ενώ για να έχουμε ένα ικανό συγκοινωνιακό προϊόν θα έπρεπε να είναι πάνω από 500 λεωφορεία» και «στον έναν μήνα που έχει αναλάβει η νέα διοίκηση τα λεωφορεία είναι πάνω από 390 και ελπίζουμε ότι πολύ σύντομα θα φτάσουμε τα νούμερα που πρέπει να έχουμε».

Ο κ.Σπίρτζης διευκρίνιζε πως στη διαδικασία της εκκαθάρισης «εάν προκύψουν ποινικές ευθύνες θα προχωρήσουν οι διαδικασίες που προβλέπονται από το νόμο», ενώ τόνισε ότι «έχουμε να κάνουμε με μια διαδικασία τεράστιων πολιτικών ευθυνών από όσους διατήρησαν και θέριεψαν το καθεστώς του ΟΑΣΘ».

«Η ΝΔ πρέπει να απαντήσει επιτέλους πώς επέτρεψαν όλα αυτά τα χρόνια ένας οργανισμός με εκατοντάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο επιδοτήσεις από το Ελληνικό Δημόσιο να μην κάνει καν στοιχειώδεις διαγωνισμούς για τις προμήθειες του, να μη γίνονται έλεγχοι για τον τρόπο, το κόστος που λειτουργεί ο Οργανισμός και επιτέλους πρέπει να απαντήσουν [...] γιατί έκαναν επέκταση της σύμβασης του ΟΑΣΘ χωρίς ο τότε υπουργός, ο κ. Χατζηδάκης να τις στείλει στο Ελεγκτικό Συνέδριο».

*Τη συνέντευξη πήραν η Σοφία Παπαδοπούλου και ο Κώστας Παπαδάκης **Επιμέλεια: Σμαρώ Αβραμίδου  

Απάντηση της Fraport Greece

 «Η Fraport Greece δεν θέλησε ούτε θέλει να «υποδείξει» στην κυβέρνηση τις αποφάσεις που πρέπει να λάβει, ωστόσο, επιδιώκει και οφείλει να βρίσκεται σε διαρκή, ανοικτή επικοινωνία και να ενημερώνει τα αρμόδια υπουργεία και τους κρατικούς φορείς και την τοπική κοινωνία σχετικά με τα θέματα που αφορούν στα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια και να δίνει λύσεις όπου αυτές απαιτούνται". Αυτό απαντά μεταξύ άλλων η εταιρεία στις δηλώσεις του υπουργού Υποδομών κσι Μεταφορων Χρήστου Σπίρτζη το πρωί στο "Πρακτορείο fm 104,9».

Ολόκληρη η ανακοίνωση της Εταιρείας έχει ως εξής:

«H Fraport Greece, αναγνωρίζοντας την ευθύνη της απέναντι στις  τοπικές κοινωνίες αλλά και τον ρόλο των αεροδρομίων στις τοπικές οικονομίες, αποφάσισε να προχωρήσει σε πλήθος  παρεμβάσεων  και εργασιών κατά την διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου, οι οποίες όμως  δεν θα επηρέαζαν την ομαλή λειτουργία των αεροδρομίων και δεν θα περιόριζαν την επιβατική κίνηση. Συγκεκριμένα στα 14 αεροδρόμια από τις 11 Απριλίου και μέχρι σήμερα πραγματοποιήθηκαν  5.433 εργασίες απολύτως αναγκαίες για τη λειτουργία των αεροδρομίων ? που φέτος διαχειρίστηκαν με επιτυχία περίπου 2.5 εκατ. επιβάτες περισσότερους σε σχέση με το 2016.

Σημειώνεται, ωστόσο, ότι αν τα μεγάλα έργα ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού των υποδομών των αεροδρομίων ξεκινούσαν στο μέσο της καλοκαιρινής περιόδου, το πλήγμα για τον ελληνικό τουρισμό, για την εθνική και τοπική οικονομία, θα ήταν τεράστιο, καθώς η χωρητικότητα και η δυναμικότητα των αεροδρομίων θα μειωνόταν σημαντικά. Τόσο η κυβέρνηση, όσο και οι αρμόδιοι φορείς ήταν πλήρως ενημερωμένοι για το χρονοδιάγραμμά της υλοποίησης του επενδυτικού μας προγράμματος, του οποίου το ύψος θα αγγίξει τα 400 εκατομμύρια ευρώ - πέραν του 1,234 δις ευρώ που έχει ήδη καταβληθεί. Τα έργα αυτά αναμένεται να  ξεκινήσουν βάσει του αρχικού προγραμματισμού το φθινόπωρο.  Η συμβατική υποχρέωση της Fraport Greece προβλέπει ότι τα έργα αυτά θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εντός τεσσάρων ετών αλλά αυτό αναμένεται να συμβεί νωρίτερα. Δεν υπάρχει επομένως καμία καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων η στον προγραμματισμό της Fraport Greece.   Τα έργα όμως μπορούν μόνο να ξεκινήσουν αφού πρώτα εγκριθούν από το Υπουργείο και τα 14 Master Plans που έχει ήδη καταθέσει η Fraport Greece. 

Σχετικά με τις προγραμματισμένες από το 2006 εργασίες αναβάθμισης στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» (διασταύρωση του Διαδρόμου 16/34 με τον Διάδρομο 10/28), η Fraport Greece κρίνοντας βάσιμη την ανησυχία των τοπικών φορέων και των αεροπορικών εταιρειών σχετικά με τις επιπτώσεις της υλοποίησης των συγκεκριμένων έργων κατά τη θερινή περίοδο, είχε στηρίξει, πριν από σχεδόν έναν χρόνο, το αίτημα τους για παράταση της έναρξής τους.

Η διεξαγωγή εργασιών στο συγκεκριμένο σημείο συνεπάγεται ότι ο διάδρομος προσγείωσης ? απογείωσης του Αεροδρομίου «Μακεδονία» 16/34 θα πρέπει να τεθεί εκτός λειτουργίας. Σημειώνεται επίσης ότι ο Διάδρομος 16/34 είναι ο μοναδικός διάδρομος εν λειτουργία στο αεροδρόμιο, αφού ο δεύτερος διάδρομος προσγείωσης ? απογείωσης (10/28) παραμένει για πάνω από μια δεκαετία κλειστός λόγω εκτέλεσης έργων επέκτασης.  

Η Fraport Greece δεν είχε καμία αρμοδιότητα και κανένα δικαίωμα να πραγματοποιήσει αυτούς τους ελέγχους πριν από την ανάληψη της διαχείρισης και της λειτουργίας των 14  αεροδρομίων, ούτε είχε κάποιο λόγο να αμφισβητήσει την αναγκαιότητα και την ωφελιμότητα ενός έργου, του οποίου μάλιστα την ευθύνη έχει το κράτος. Μόλις ανέλαβε τη διαχείριση και τη λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (11 Απριλίου 2017) προχώρησε άμεσα σε εκτεταμένους ελέγχους, οι οποίοι μεταξύ άλλων αφορούσαν και στην αντοχή του οδοστρώματος του τμήματος της διασταύρωσης των Διαδρόμων 16/34 - 10/28 στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία». Οι σχετικοί έλεγχοι, διεξήχθησαν σύμφωνα με τα αυστηρότερα διεθνή πρότυπα και ολοκληρώθηκαν τον Ιούνιο του 2017. Τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της έκθεσης των ελέγχων κοινοποιήθηκαν άμεσα στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες (Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ΥΠΑ). Σύμφωνα με αυτά:

 ·       η ακεραιότητα της σχετικής υποδομής είναι ικανή να εξυπηρετήσει την κίνηση του αεροδρομίου για πάνω από 20 χρόνια. ·       η κατάσταση του οδοστρώματος χαρακτηρίζεται συμπαγής και κρίνεται ότι δεν δημιουργεί κανένα κίνδυνο για την ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου. ·       οι προγραμματισμένες εργασίες στη διασταύρωση δεν θα βελτιώσουν ουσιαστικά την απόδοση του οδοστρώματος ·       ανακύπτουν σοβαρά θέματα ασφάλειας εξαιτίας της μεγάλης διάρκειας που θα παραμείνει κλειστός ο μοναδικός εν λειτουργία διάδρομος του αεροδρομίου, θέμα για το οποίο πολλές αεροπορικές εταιρίες έχουν ήδη εκφράσει τον προβληματισμό τους και θα οδηγηθούν στην ματαίωση πτήσεων από και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

 Το κλείσιμο του Διαδρόμου 16/34 και η ακόλουθη μείωση της χωρητικότητας και της δυναμικότητας του αεροδρομίου κατά 75%, για διάστημα τουλάχιστον τεσσάρων μηνών, θα επιφέρει τεράστιο πλήγμα στην τοπική οικονομία, προκαλώντας την απώλεια εκατοντάδων θέσεων εργασίας σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο αεροδρόμιο, ενώ αναμένεται να προκαλέσει σοβαρά θέματα ασφάλειας στη λειτουργία του αεροδρομίου. Επιπλέον τυχόν καθυστέρηση ολοκλήρωσης των έργων μετά τον Απρίλιου 2018 θα επιφέρει καταστροφικές συνέπειες καθώς η απώλεια επιβατών κατά τη θερινή περίοδο θα ανέρχεται σε πολλά εκατομμύρια. 

Η Fraport Greece δεν θέλησε ούτε θέλει να «υποδείξει» στην κυβέρνηση τις αποφάσεις που πρέπει να λάβει, ωστόσο, επιδιώκει και οφείλει να βρίσκεται σε διαρκή, ανοικτή επικοινωνία και να ενημερώνει τα αρμόδια υπουργεία και τους κρατικούς φορείς και την τοπική κοινωνία σχετικά με τα θέματα που αφορούν στα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια και να δίνει λύσεις όπου αυτές απαιτούνται.»  

 

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Συνεχίζοντας την περιήγηση στο Periodista.gr, αποδέχεστε τη χρήση Cookies Αποδοχή